Konec „Andul“ v Čechách

Antonov AN-26 (letiště 24.zDL Praha Kbely)Mezi premiérou a derniérou turbovrtulového transportního letounu Antonov An-26 v čs. vojenském letectvu uběhlo devětadvacet roků. První „Anduly“ trupových čísel 2408 a 2409 přistály u tehdejšího mošnovského dopravního výsadkového leteckého pluku v říjnu 1982, poslední dvě „Anduly“ trupových čísel 2408 a 2507 ukončily provoz na kbelské základně dopravního letectva 28. dubna 2011.

Rozloučení s letounem An-26 si nenechali ujít bývalí i současní příslušníci  létajícího a technického personálu, kteří měli tu čest s „Andulou“ sloužit. Nejprve se sešli na slavnostním nástupu u příležitosti posledního letu „šestadvacítky“ a poté zavzpomínali na tento spolehlivý a oblíbený stroj na neformálním společenském večírku.

Krátce po čtrnácté hodině zahajují oficiální část derniéry symbolické  průlety. Při prvním vede skupinu major Miroslav Kail s letounem An-26, při druhém je již vystřídán strojem CASA C-295M s majorem Milošem Dominem v kokpitu. Efektní letové vystoupení je zakončeno seskokem čtyř profesionálů ze skupiny záchranné a výsadkové přípravy.

Následují slavnostní proslovy hostů. „Letoun Antonov An-26 neměl ambice  překonávat rychlostní a výškové rekordy, ale především dobře sloužit. To se mu bezezbytku povedlo. Vždyť bezpečně přepravil několik generací vojáků a stovky tun materiálu,“ uvedl vedoucí delegace Ministerstva obrany a Generálního štábu Armády ČR náměstek ministra obrany pro ekonomiku Libor Karásek. Zástupce velitele společných sil – velitel vzdušných sil AČR brigádní generál Jiří Verner konstatoval, že letouny An-26 nalétaly v čs. vojenském letectvu více než 32 tisíc letových hodin, ale pro něho osobně je nejdůležitější takzvaná závěrečná remíza. „Kolik vzletů, tolik přistání. To je jednoznačné vítězství šestadvacítek.“ Za velice důležité při provozování An-26 v čs. vojenském letectvu považuje ředitel sekce rozvoje druhů sil – operační sekce MO brigádní generál Bohuslav Dvořák nasazení v zahraničních misích.

„Především ve prospěch sil KFOR odvedli naši vojenští letci obrovský  kus práce a prokázali svoji profesní připravenost,“ řekl gen. Dvořák. V této souvislosti je třeba dodat, že do tehdejší ČSSR byla v letech 1982 až 1983 postupně dodána šestice letounů An-26 a v červnu 1998 se flotila „Andul“ rozrostla ještě o jeden stroj (An-26B-100 trup. č. 4201). „Šestadvacítky“ byly do čs. vojenského letectva zavedeny jako náhrada dosluhujících strojů Iljušin Il-14T a jako doplnění přepravní kapacity dvou letounů An-12. Vzdušnými silami AČR byly používány především k letecké přepravě nákladů a osob na krátkých a středních tratích. Kromě těchto standardních úkolů však plnily i některé zvláštní zadání. Například v osmdesátých letech minulého století cvičně vzlétaly a přistávaly na dálnici Praha – Brno.

Antonov AN-26 (letiště 24.zDL Praha Kbely) [1280 x 853]
Antonov AN-26 (letiště 24.zDL Praha Kbely)
Antonov AN-26 [1280 x 853]
Antonov AN-26
Antonov AN-26 [1280 x 853]
Antonov AN-26
Antonov AN-26 [1280 x 853]
Antonov AN-26
Casa Casa C-295M a Antonov AN-26 [1280 x 853]
Casa Casa C-295M a Antonov AN-26
plk. gšt. Ing. Jiří VÁVRA, MSS a Libor Karásek před nastoupenými jednotkami 24.zDL [1280 x 853]
plk. gšt. Ing. Jiří VÁVRA, MSS a Ing. Libor Karásek před nastoupenými jednotkami 24.zDL
příslušníci 24.zDL Praha Kbely [1280 x 853]
příslušníci 24.zDL Praha Kbely
Velitel 24.zDL plukovník generálního štábu Ing. Jiří VÁVRA, MSS [1280 x 853]
Velitel 24.zDL plukovník generálního štábu Ing. Jiří VÁVRA, MSS
 [1280 x 853]
náměstek ministra obrany pro ekonomiku Libor Karásek [1280 x 853]
náměstek ministra obrany pro ekonomiku Libor Karásek
 [1280 x 853]
 [1280 x 853]
Zástupce velitele společných sil – velitel vzdušných sil AČR brigádní generál Jiří Verner [1280 x 853]
Zástupce velitele společných sil – velitel vzdušných sil AČR brigádní generál Jiří Verner
Antonov AN-26 [1280 x 853]
Antonov AN-26
Casa C-295M a Antonov AN-26 [1280 x 853]
Casa C-295M a Antonov AN-26
Antonov AN-26 [1280 x 853]
Antonov AN-26
Antonov AN-26 [1280 x 853]
Antonov AN-26
ředitel sekce rozvoje druhů sil – operační sekce MO brigádní generál Bohuslav Dvořák [1280 x 853]
ředitel sekce rozvoje druhů sil – operační sekce MO brigádní generál Bohuslav Dvořák
Antonov AN-26 [853 x 1280]
Antonov AN-26
Antonov AN-26 (v pozadí vodárenská věž Maják) [853 x 1280]
Antonov AN-26 (v pozadí vodárenská věž Maják)
Parašutista [1280 x 853]
Parašutista
mjr. Miroslav Kail a velitel 24.zDL plk. gšt. Ing. Jiří VÁVRA, MSS [1280 x 853]
mjr. Miroslav Kail a velitel 24.zDL plk. gšt. Ing. Jiří VÁVRA, MSS
 [1280 x 853]
před letounem Antonov AN-26 [1280 x 853]
před letounem Antonov AN-26
v pozadí Antonov AN-26 [1280 x 853]
v pozadí Antonov AN-26
 [1280 x 853]
 [1280 x 853]
Casa C-295M [1280 x 885]
Casa C-295M
Antonov AN-26 [1280 x 887]
Antonov AN-26
Antonov AN-26 [1280 x 900]
Antonov AN-26
Antonov AN-26 [1280 x 883]
Antonov AN-26
Antonov AN-26 a Casa C-295M [1280 x 856]
Antonov AN-26 a Casa C-295M
Hromadné foto před letounem Antonov AN-26 [1228 x 819]
Hromadné foto před letounem Antonov AN-26


Text: Pavel Lang, Foto a video: Jan Kouba (A report, www.fotokouba.cz), Foto: Martin Klimsa a Ing. Milan Simr

Uveřejněno: 6.5.2011 (Ministerstvo obrany), Upraveno: 5.6.2011


Podobné články a odkazy

  • Loučení s letounem Antonov An-26 (28.4.2011) - U příležitosti vyřazení letounu An-26 z provozu uspořádají příslušníci 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích dne 28. dubna 2011, ve 14.00 hod. malou, avšak důstojnou oslavu.
  • Army.cz: Výsadkáři se loučili s letouny An-26. Jak jinak než seskokem (29.3.2011) - Pondělí 28. března se nejspíš stane významným dnem pro specialisty záchranné a výsadkové služby. Na základně letectva v Náměšti nad Oslavou totiž provedli jedny z posledních seskoků z dvoumotorového turbovrtulového transportního letounu Antonov An-26, jehož vyřazení z provozu vzdušných sil AČR je již na dohled.
  • Pomoc pro Albánii (13.12.2010) - Kbelská letadla zajistila přepravu humanitární pomoci do Albánie.
  • Nástup nové generace (22.12.2010) - Tak by se také dalo nazvat uvedení do provozu čtyř dopravních letounů CASA C-295M.
  • Army.cz: Informace o letounu AN-26 - (kódové označení NATO Curl) firmy Antonov je určen pro přepravu osob a materiálu na krátké a střední vzdálenosti. Letoun, jehož vývoj byl dokončen v roce 1969, konstrukčně vychází z předchozího typu An-24.
  • Fotogalerie dopravního letounu Antonov AN-26 - Fotky dvoumotorového turbovrtulového letounu Antonov AN-26 ve vysokém rozlišení.
  • Flickr: Fotogalerie dopravního letounu Antonov AN-26 - Fotografie letounu Antonov AN-26 od fotografa Jana Kouby (Ministerstvo obrany České republiky).
  • www.antonov.com - Oficiální stránky firmy ANTONOV.

Sdílet článek přes:   Linkuj  Linkuj.cz  |   Facebook  Facebook  |   Google  Google  |   Digg  Digg  |   Twitter  Twitter